I dok cijele porodice sa svojom djecom odlaze iz zemlje, ima i onih koji se vraćaju. U Tuzlanskom kantonu bilježimo pozitivnije trendove povratka djece iz inostranstva u naše škole. Istina, većina su učenici, dok studenti i dalje traže prilike za stjecanje znanja u inostranstvu, a mnogi i ostaju da žive u uređenijim sistemima.
Obitelj Bećirbašić se nakon tri godine života u Njemačkoj, prije oko mjesec dana, sa svoje troje djece vratila u Tuzlu. Vratili su se, kažu, prije svega, zbog njih.
„Bilo je teško navikavanje, selidba u Njemačku, teško je i ovdje kad se vratiš u svoje mjesto, sve je nekako drugačije“, priča Nermina Bećirbašić.
Srednji sin Rijad vratio se u svoju nekadašnju osnovnu školu.
„Najteže mi je što sam preskočio gradiva i sad je to malo teško, ali privikao sam se“, priča on.
„Dajemo sve od sebe da ta djeca nađu svoje mjesto u učionicama, u tim klupama“, ističe Alma Spahić, nastavnica u Osnovnoj školi “Miladije” Tuzla.
Obitelj Delić je, pak, u Njemačkoj živjela 17 godina. Vratili su se i, iako zbog obiteljskog biznisa i dalje žive na relaciji Minhen - Živinice, njihov najmlađi član od ove godine pohađa školu u domovini.
„Imam dobre drugare, dobru učiteljicu. Moju okolinu ne volim, volim matematiku“, kaže Nedim Delić.
„Ustvari smo otišli da bismo se vratili, a ne da bismo ostali. Moj namlađi sin, koji je treći razred, vratio se želeći da sa mnom živi ovdje u Bosni“, ističe njegov otac Asim Delić.
„Prošle godine smo imali sedam učenika koji su se vratili iz inostranstva, a ove godine ih imamo devet koji su se vratili i pohađaju našu školu“, navodi Avdo Memić, direktor Prve osnovne škole Živinice.
Statistički podaci kažu da se najviše djece, u školske klupe vratilo iz Njemačke, Slovenije i SAD-a.
„Ta djeca i roditelji trebaju znati da su dobrodošli, da je ovo njihova domovina, da sve programe koje Vlada Tuzlanskog kantona i Ministarstvo obrazovanja i nauke provode, da će ih moći koristiti i da su ti programi podrška učenicima da se što brže integrišu u naš obrazovni sistem“, poručuje Ahmed Omerović, ministar obrazovanja i nauke Tuzlanskog kantona (SDA).
Trend koji će biti nastavljen ili tek slučajni zbir pojedinačnih sudbina i okolnosti?
„Da nam se vratio jedan - veliko je i znači mnogo, ali bojim se da nesagledavanje iz svih aspekata, uzroka i posljedica ipak puno ne govori. Svodi se na to da su ovo samo puki statistički podaci“, ocjenjuje sociologinja Smiljana Vovna.
Ta ista statistika kaže, ali ne pojašnjava ni uzroke i posljedice podatka da je od 136 učenika, koji su se vratili iz inozemstva, 116 osnovaca i tek 20 srednjoškolaca.