Politika

NOVA VLAST - STARA PRAKSA: Milioni na čekanju, sumnjive rabote

MVP BiH i u 2024. godini nastavilo je praksu upravljanja budžetskim sredstvima s nizom uočenih nepravilnosti.

 

Ministarstvo vanjskih poslova Bosne i Hercegovine (MVP BiH) i u 2024. godini nastavilo je praksu upravljanja budžetskim sredstvima s nizom uočenih nepravilnosti, pokazuje najnoviji izvještaj Ureda za reviziju institucija BiH.

Iako su neke preporuke iz prethodnih godina djelimično implementirane, revizori su i ove godine iznijeli niz ozbiljnih nalaza koji upućuju na sistemske slabosti u planiranju, upravljanju kadrovima, javnim nabavkama i upravljanju imovinom.

Kadrovski problemi: Ambasade bez rukovodilaca, višestruka kršenja zakona

Jedan od ključnih problema ostaje ogroman broj nepopunjenih pozicija u diplomatsko-konzularnim predstavništvima (DKP). U trenutku revizije, čak 15 ambasada i tri generalna konzulata nisu imali imenovane ambasadore, odnosno generalne konzule. Rukovođenje je bilo povjereno otpravnicima poslova, što revizori ocjenjuju kao privremeno i neadekvatno rješenje koje ozbiljno narušava kontinuitet rada.

Revizija je također utvrdila da MVP BiH nije poštovao zakonsku proceduru prilikom imenovanja vršilaca dužnosti pomoćnika ministra, čime su prekršeni Zakon o državnoj službi i Zakon o radu. Također, problematizirano je i raspoređivanje osoba na pozicije koje nisu sistematizovane, kao i nepostojanje kriterija za raspodjelu diplomatskih pozicija po entitetskom i nacionalnom ključu.

Putni nalozi i dnevnice: Slaba kontrola i preplaćene isplate

Revizori su izrazili zabrinutost i zbog načina obračuna putnih troškova. U brojnim slučajevima nisu dokumentovani detalji službenih putovanja, kao što su učesnici, ciljevi i realizacija aktivnosti. Pored toga, MVP BiH je nastavio s praksom isplata dnevnica bez adekvatne dokumentacije, a putni nalozi u nekim slučajevima nisu zatvarani u zakonskom roku, što otvara prostor za manipulacije.

Upravljanje postupcima javnih nabavki ocijenjeno je kao problematično i netransparentno. Revizija je utvrdila da u više slučajeva nije bilo evidentnog izvještavanja o realizaciji ugovora, dok su neki nabavni postupci višestruko prolongirani ili izmijenjeni tokom implementacije.

Kao primjer, navodi se nabavka usluga i robe za diplomatsko-konzularna predstavništva gdje je uočeno neslaganje između planiranih i realiziranih iznosa, kao i nepoštivanje ugovorenih rokova.

Upravljanje imovinom: Ambasade bez dokumentacije, oprema bez evidencije

Ozbiljan problem evidentiran je i u upravljanju pokretnom i nepokretnom imovinom MVP BiH. U brojnim slučajevima nije vođena imovinska evidencija u skladu sa pravilnikom o računovodstvu. Ambasade i konzulati nisu dostavili validne inventurne liste, a u pojedinim slučajevima nisu imali ni usklađene popise osnovnih sredstava.

U pogledu objekata koje BiH koristi za diplomatske misije u inostranstvu, dokumentacija o vlasništvu je nepotpuna. Za neke objekte nije dostupna ni tehnička dokumentacija, niti su sprovedene sve neophodne evidencije u zemljišnim knjigama. Revizori su upozorili da to predstavlja rizik od gubitka vlasničkih prava.

Višegodišnji projekti

Za realizaciju višegodišnjih projekata Ministarstva prenesena su sredstva iz 2023. godine u iznosu od 2.722.451 KM. Ministarstvo je u toku 2024. godine realizovalo iznos od 325.627 KM za opremanje i adaptaciju prostora u Crnoj Gori, Londonu i Budimpešti. Međutim, projekti na kojima su potrebni značajniji radovi (Beč i Madrid) još uvijek nisu realizovani.

Navedeni višegodišnji projekti su u početnoj fazi iako su isti trebali biti okončani u 2018. godini (adaptacija objekta u Madridu) odnosno u 2022. godini (u Beču). Posljedica navedenog su potencijalno veći troškovi kao i rizici od daljeg propadanja imovine.

"Također, možemo konstatovati i da postoji rizik da sredstva koja su odobrena prethodnih godina nisu više dovoljna za realizaciju konkretnih projekata zbog globalnog rasta cijena na tržištu. U toku godine odobrena su još tri višegodišnja projekta na osnovu odluka Vijeća ministara BiH iz novembra 2024. godine", naveli su revizori.

Naime, tim odlukama je odobrena kupovina, adaptacija i opremanje objekata u Skoplju, Rimu i Vatikanu i Njujorku kao višegodišnji projekti koji se finansiraju iz sredstava posebne namjene u ukupnom iznosu od 13.500.000 KM.43 Ministarstvo je započelo aktivnosti na izradi aplikacije u koju je uveden svaki objekt, stanje objekta, pregled izvršenih radova itd.

"Međutim, u odnosu na prethodne godine nismo uočili znatna poboljšanja kod realizacije višegodišnjih kapitalnih projekata niti nam je prezentovana strategija odnosno plan prioriteta adaptacije kao ni kupovine objekata", navedeno je.

Usluge zakupa i režije: Ugovori bez kontrole

Revizija je ukazala i na problem ugovaranja i plaćanja zakupa i režijskih troškova za objekte u inostranstvu. U više slučajeva su iznosi zakupnina i komunalnih usluga bili nerazmjerno visoki, bez realnih tržišnih procjena ili uporednih analiza. Također, ugovori su često zaključeni bez prethodnih saglasnosti nadležnih tijela, što je u suprotnosti s procedurama.

Uprkos prethodnim preporukama, Ministarstvo i dalje nije izvršilo sveobuhvatnu procjenu kontrole i integriteta finansijskih izvještaja. Revizori su dali mišljenje s rezervom uz isticanje pitanja, ukazujući da nije obezbijeđen zadovoljavajući nivo tačnosti podataka, naročito u pogledu evidentiranja imovine i obaveza.

Sistem mora na popravni

Revizorski izvještaj za 2024. godinu ukazuje na nastavak sistemskih slabosti u radu Ministarstva vanjskih poslova BiH. Upravljanje ljudskim resursima, budžetom, imovinom i javnim sredstvima i dalje trpi zbog slabih internih kontrola, netransparentnih procedura i neadekvatne dokumentacije. Uzimajući u obzir značaj MVP-a za međunarodni imidž i operativnost države, implementacija revizorskih preporuka ne bi smjela ostati samo formalnost, već prioritet u reformi rada institucije.

Povezani članci