Društvo

I TO SMO DOČEKALI: Granični prijelazi zatvoreni, strateški projekt na čekanju

Novi ugovor o graničnim prijelazima između naše zemlje i Hrvatske, po svemu sudeći, neće uskoro biti potpisan jer je dio bh. članova zajedničke komisije, koja treba usaglasiti tekst ugovora, otišao u penziju, a novi članovi još nisu imenovani.

Zvuči nevjerovatno, ali strateški projekat od značaja za Bosnu i Hercegovinu i Hrvatsku je na čekanju – bez dokumenta, niko neće voziti.

Na samo jednom graničnom prijelazu na ulazu u Bosnu i Hercegovinu godišnje prođe nekoliko miliona automobila i stotinu hiljada teretnih vozila. Trenutno bh. prijevoznici izvoze na tri granična prijelaza, a godinama traže otvaranje novih. Dva bi, kako je najavljivano, trebala biti otvorena do kraja godine. S druge strane, granični prijelaz Rača bit će zatvoren, kaže predstavnik skoro 50.000 prijevoznika iz Bosni i Hercegovini.

 

“Budući da se tamo radi jedna vrsta integracije, u narednih mjesec do dva će taj granični prijelaz imati poteškoća zbog spajanja s autoputem iz Srbije. Ranije smo izgubili i granični prijelaz Karakaj dok se ne završi rekonsturkcija mosta. Imamo granične prijelaze sa 3,5 metara, nadamo se da će dvije drzave i Bosna i Hercegovina i Hrvatska čim prije to državno pitanje riješiti”, kaže Velibor Peulić, glavni koordinator Konzorcija Logistika BiH.

Granični prijelaz Nova Gradiška, preko novog mosta, skoro je spreman za puštanje u promet. Sa bh. strane, dakle, posao je skoro završen. Isto važi i za granični prijelaz Svilaj, javlja FTV.

“Građevinski i obrtnički radovi, kao i opremanje objekata novog graničnog prijelaza su završeni. Preostali radovi iz nadležnosti Ministarstva financija odnose se na uređenje okoliša, otoka prometnih platoa i promjenjive signalizacije, a ovise o završetku radova na prometnim površinama u zoni graničnog prijelaza i opremanju prometnom opremom, što je u ingerenciji Hrvatskih cesta d.o.o. U ovom trenutku prerano je za najavu i nagađanja u pogledu otvaranja novih graničnih prijelaza ili prekategorizacije postojećih, a prije početka službenih pregovora o sadržaju novog međudržavnog ugovora između RH i BiH o graničnim prijelazima”, naveli su iu Ministarstva financija Republike Hrvatske.

 

Infrastruktura u zamahu, a višemilionski projekat, koji obuhvata oba granična prijelaza, sufinansiran grantom Evropske unije u iznosu od 3,2 miliona eura i kreditom Evropske investicijske banke od 5,6 miliona eura, na čekanju je. Ova dva granična prijelaza još neće biti otvorena, kažu iz Uprave za indirektno finansiranje Bosne i Hercegovine.

“Nadležna tijela Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske hitno moraju pristupiti izradi novog Sporazuma o graničnim prijelazima ili eventualno usvojiti Aneks već postojećeg sporazuma, kako bi postojala kategorizacija i pravni osnov za funkcionisanje graničnog prijelaza Gradiška. Takođe i granični prijelaz Svilaj nije uvršten u postojeći Sporazum, već Vijeće ministara svake godine donosi posebnu odluku kojom se ovaj granični prijelaz otvara za međunarodni promet putnika i određenih vrsta roba, bez veterinarske inspekcije”, pojašnjava Darjana Maglov, glasnogovornica UIOBiH.

 

Zašto se čeka na usvajanje Međudržavnog akta, pitali smo u Ministarstvu prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine, ali resorni ministar Edin Forto kaže da u nadležnoj radnoj grupi nema predstavnika iz ovog ministarstva, te da projektom koordinira Državno ministarstvo sigurnosti.

“Imamo još nekog vreman da se to usaglasi na nivou komisije između dvije države. Što se tiče Svilaja, iz kojeg razloga - ne mogu reći kojeg jer je to iz nekog ranijeg perioda - nije uspostavljen kao puni prijelaz koji bi rasteretio i naše prijevoznike. Nadam se da će i Gradiška i Svilaj istovremeno dobiti taj status”, izjavio je Forto.

“Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine uputilo je prije tri godine nadležnim organima Republike Hrvatske inicijativu za održavanje pregovora radi zaključivanja Ugovora između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske o graničnim prijelazima, te u međuvremenu uputilo više urgencija radi počinjanja pregovora. Odgovor Republike Hrvatske stigao je u julu ove godine, te su sa bh. strane odmah pokrenute procedure za što skorije otvaranje pregovora. S obzirom na to da u pregovaračkom procesu trebaju učestvovati predstavnici svih nadležnih graničnih službi u Bosni i Hercegovini, trenutno se čeka potvrđivanje od strane Predsjedništva BiH zamjenskih članova Mješovite komisije koji su u međuvremenu napustili službu ili otišli u penziju, nakon čega će početi pregovori sa hrvatskom stranom”, navode iz Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine.

Dakle, na potezu je diplomatija. U prvom redu Predsjedništvo Bosne i Hercegovine. Pitanje je samo koliko će brzo i kojom trasom rješavati barijere koje dodatno ograničavaju prometovanje roba domaćim prijevoznicima.

Povezani članci