Prošla je skoro jedna godina od otvaranja mosta Hercegovina i novih 11 kilometara autoceste koji su nas spojili s Hrvatskom. Bio je to konkretan dokaz da se može graditi intenzivnije i izvoditi zahtjevnije poduhvate, ali BiH i dalje ima najmanje kilometara autoceste u ovome dijelu Evrope i pola puta koridora kroz Federaciju jer je izgrađeno 138 kilometara.
Trenutno je otvoreno sedam gradilišta na kojima se izvode radovi. Građani se pitaju je li moguće, umjesto gradnje kratkih i nepovezanih dionica, intenzivirati gradnju zahtjevnijih dionica autoceste koja će imati početak i kraj bez prekida?
Na dionici autoceste Medakovo - Ozimice ubrzano se radi. Za razliku od dionice Putnikovo brdo - Medakovo, čija izgradnja kasni, ovdje za sada ide sve po planu. Treba reći da će obje dionice činiti funkcionalnu cjelinu koja će olakšati život ljudima.
Najveći izazov: Tunel Crni vrh
Na dionici je 8 velikih i više od 70 malih mostova i konstrukcija, nadvožnjaci, a kako se i očekivalo, najveći izazov je probijanje tunela Crni vrh koji je dug 2,2 km.
“Probijeno je preko 75 posto tunela i do kraja godine očekujemo konačno probijanje”, navodi Alem Kovačević, predstavnik investitora JP AC FBiH na dionici Medakovo - Ozimice.
Enes Lakota, glavni nadzorni inžinjer za mostove i konstrukcije na ovoj dionici, istakao je kako očekuju da će svi mostovi biti završeni do kraja ove godine, a najkasnije početkom iduće.
Dionica autoputa na Koridoru Vc Medakovo - Ozimice najveći je investicioni ugovor u BiH u posljednjih 30 godina. Istovremeno, ova dionica, duga 21 kilometar i vrijedna 800 miliona maraka, finansirana kreditnim sredstvima EIB-a i nepovratnim sredstvima EU-a, najduža je i najskuplja dionica na panevropskom koridoru kroz BiH.
Svjesni mogućnosti da bi, zbog problematične strukture zemljišta, tunel Crni vrh mogao uzrokovati probijanje rokova, graditelji su djelimično izmijenili prvobitni projekt.
“Zbog loših geoloških uslova, prvenstveno na izlaznom portalu, u toku izvođenja iskopa imali smo potrebu da razdvojimo osovinsko rastojanje tunelskih cijevi kako bismo spriječili utjecaj iskopa jedne cijevi na drugu”, objašnjava Bojan Jelić, inžinjer za tunel Crni vrh.
Manji mostovi do kraja godine
Stanovnici tri općine – Tešnja, Maglaja i Žepča - trpe svakodnevne posljedice zbog izvođenja infrastrukturnih radova, ali su svjesni i da će ove investicije ubrzati razvoj i njihovih lokalnih zajednica. Naoružani su strpljenjem jer vjeruju u dugoročnu isplativost.
“Mi ne želimo stvarati probleme nikome. Ni Autocetama, niti izgradnji, niti izvođaču radova. Ali želimo jasno dati do znanja koja su naša prava”, poručuje Marinko Kelavić, predsjednik maglajske MZ Radojčići.
Lakota dodaje kako će već ovo ljeto svi manji mostovi biti završeni: “Ostao je samo jedan potputnjak da se završi od svih 15 planiranih”.
„Trenutno je fokus na izgradnji autoceste. Međutim, u narednoj godini, nakon potpisivanja sporazuma sa općinama, mi očekujemo intenziviranje radova na lokalnoj infrastrukturi i na svim objektima koji su bili u koliziji sa trasom autoceste i u toku izgradnje”, ističe Alem Kovačević, predstavnik investitora JP AC FBiH na dionici Medakovo - Ozimice.
Prolongirana izgradnja dionice Putnikovo brdo - Medakovo
Realizacija dionice Putnikovo brdo - Medakovo prolongirana je do kraja tekuće godine, a ovdje bi sve trebalo biti gotovo do polovine 2026. godine, kada bi trebala profunkcionisati kompletna putna cjelina od Doboja do Žepča.
“Putovanje magistralnom cestom M-17 iznosi 40 minuta, a izgradnjom autoceste, odnosno spajanjem ove dvije dionice taj put će se skratiti na manje od 20 minuta”, napominje Kovačević.
Međunarodne finansijske institucije osigurale su novac. Sada je na domaćim institucijama da rade, grade i transparentno upravljaju novcem investitora. Ove investicije dugoročno će se isplatiti i približiti nas Evropi.