Put Hum-Šćepan Polje noćna je mora za sve vozače. Konačno postoji naznaka da će se za par godina nešto unaprijediti. Preko rijeke Tare uskoro će se graditi most koji će povezivati Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu. Potpisan je Sporazum, slijedi raspisivanje tendera.
Uskim putem, vrlo opasnim, uz preporučeno ograničenje od 40 kilometara na sat, na pojedinim mjestima čak i 20! Ova krivudava magistralna cesta vodi do graničnog prelaza i mosta preko kojeg nijednom vozaču nije svejedno preći.
Iako su Sarajevo i Podgorica udaljeni svega 230 kilometara zbog ovakvog puta vozimo se četiri i po sata.
Decenijama je ova važna putna komunikacija u potpunosti zanemarena iako je privredni i turistički potencijal ogroman.
''Imate s jedne i druge strane rafting kampove, u tom dijelu siguran sam da broj turista godišnje prelazi 100 hiljada. No, imate ove limitirajuće faktore, a to je ovaj put i ljudi neće da rizikuju i uživaju u našim prirodnim ljepotama'', kazao je Milan Vukadinović, načelnik Opštine Foča.
No, naznaka poboljšanja sada je tu. Na ovom mjestu biće izgrađen novi moderni most sa stubovima od preko 30 metara. Delegacija Crne Gore stigla je na lokaciju i potpisan je sporazum za izgradnju novog mosta preko rijeke Tare, a na pravcu Hum–Šćepan Polje. Rok za izgradnju je 36 mjeseci.
''Očekujemo brzo izbor izvođača radova. Otvaranje tendera za 20 dana, evaluacija 15 dana i mjesec poslije toga da ćemo doći do ugovora s izvođačem radova. Ukupna vrijednost je 13,5 miliona KM. 50% za sam most obezbjeđuje transport i komunikacije BiH, a 50% za most obezbjeđuje Crna Gora. Preostali dio, odnosno za pristupni put, obezbjeđuje 4,5 miliona KM Putevi Rs sa Vladom Rs'', rekao je Miroslav Janković, direktor ''Puteva Republike Srpske''.
Tokom jednog od javnih saslušanja ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto kritikovan je što tender provodi entitetsko preduzeće, a ne državno ministarstvo. Forto je tada rekao da je ovako efikasnije.
''Ministarstvo ne raspolaže operativnim kapacitetima da raspisuje tendere. Imali smo jako dobru praksu sa Hrvatskom gdje smo za Gradišku i Svilaj koristili usluge Cesta Republike Hrvatske. Ovdje koristimo Puteve Rs, u Federaciji ćemo koristiti JP Ceste Federacije ili Autoceste'', rekao je Zoran Andrić, ministarstvo komunikacija i prometa BiH.
Dok se izbor izvođača radova tek očekuje, na nekoliko lokacija radi se na poboljšanju ceste. Do kraja godine trebalo bi biti završeno 5,5 kilometara magistralnog puta. Radovi su vidljivi. Poboljšanje se očekuje i na teritoriji Crne Gore.
''Što se tiče ostale dionice. Ispoštovali smo sve procedure sa Svjetskom bankom odobren kredit od VM BiH, imaju još neki poslovi oko Evropske banke i pristupit će se preostalih 17 kilometara koji nisu sada u nekoj fazi pripreme za izvođenje radova dok ne budu definisana finansijska sredstva'', naveo je Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza u Vladi Rs.
''Počeli smo sa adaptacijom puta sa svoje strane, radi se na potezu Jasinovo polje-Zaborje. Dobar dio puta je rekonstruisan, radit ćemo i pristupni put do ovog mosta. Dobit ćemo 45km rekonstruisanog puta'', rekla je Maja Vukičević, ministrica saobraćaja Crne Gore.
Most na rijeci Tari, prema trenutnim očekivanjima, biće otvoren 2028. godine. Do tada se najavljuje proširenje i poboljšanje puta koji će voditi do njega.