Društvo

TRUD UZALUD: Uništavali dokaze, ali ipak optuženi

Sud BiH nakon što je prvobitino vratio na doradu potvrdio je prije 10 dana optužnicu Tužilaštva BiH protiv Ranka Debevca, suspendiranog predsjednika Suda i Osmana Mehmedagića Osmice, bivšeg direktora OSA-e. Oni se zajedno s uposlenikom Suda Milisavom Pijukom terete za više krivičnih djela u aferi "Prisluškivanje".

Sutkinja Suda BiH Dalida Burzić koja je optužnicu potvrdila poslala je spis vanpretresnom vijeću kako bi se utvrdila nadležnost. Tačnije, može li i hoće li suditi Sud BiH ili će sve biti spušteno na niži nivo.

Ranko Debevec i Osman Mehmedagić, zajedno:

U periodu od avgusta 2020. godine do kraja oktobra 2020.godine, u Sarajevu, Ranko Debevec i Osman Mehmedagić, u svojstvu službenih osoba u institucijama Bosne i Hercegovine, u smislu člana 1. stav 3. Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine, i to Ranko Debevec kao predsjednik Suda Bosne i Hercegovine, na koju poziciju je imenovan Odlukom o imenovanju Visokog sudskog i tužilačkog savjeta Bosne i Hercegovine broj od… 2016. godine i kojem su u skladu članom 19. Poslovnika o radu Suda Bosne i Hercegovine date dužnosti da organizuje rad Suda i da se stara o ostvarivanju saradnje sa drugim intitucijama, te da vrši dužnosti u skladu sa važećim zakonima i ovim Poslovnikom, i Osman Mehmedagić, kao generalni direktor Obavještajno sigurnosne agencije Bosne i Hercegovine, na koju poziciju je imenovan Rješenjem Savjeta ministara Bosne i Hercegovine o imenovanju generalnog direktora OSA-e broj od 2015. godine i kojem su u skladu sa članom 27. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine date dužnosti da organizuje, odobrava i nadzire sve aktivnosti Agencije u skladu s ovim zakonom, kao i drugim važećim zakonskim propisima, pa su tako po prethodnom dogovoru da preduzimajući radnje u okviru svojih službenih ovlaštenja predvidenih odredbama člana 77. i 78. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine, kojim su data ovlaštenja generalnom direktoru Obavještajno sigurnosne agencije Bosne i Hercegovine i predsjedniku Suda Bosne i Hercegovine u pogledu tajnog prikupljana podataka za koje je potrebno sudsko ovlaštenje, omoguće stavljanje pod telekomunikacijski nadzor telefonskih brojeva dežurnih sudija Suda Bosne i Hercegovine i istražilaca Tužilaštva Bosne i Hercegovine (…)" i()", u cilju da nezakonitim omogućavanjem tajnog prikupljanja podataka, pribave sebi korist u vidu informacija i podatka iz istražnih postupaka Tužilaštva BiH kao i informacija o izdatim naredbama i drugim službenim radnjama dežurnih sudija Suda Bosne i Hercegovine, znajući da se u navedenom periodu pred Tužilaštvom Bosne i Hercegovine vode istražni postupci i provjeravaju navodi krivičnih prijava protiv Osmana Mehmedagića i Ranka Debevca, te drugi istražni postupci, iz kojih postupaka su im bile značajne informacije iz njima poznatih razloga, a u kojim postupcima su između ostalog kao istražioci Tužilaštva BiH postupali i ()()", pa su tako po dogovoru da Ranko Debevec kao predsjednik Suda BiH izda Naloge za tajno prikupljanje podataka po zahtjevu Osmana Mehmedagića, kao generalnog direktora Obavještajno sigurnosne agencije, svjesni i znajući da nisu bili ispunjeni uslovi propisani odredbama člana 77. stav 1. 12. 178. stav 1. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji, Osman Mehmedagić protivno interesima službe iskoristio svoja ovlaštenja iz člana 77. stav 1. i 2. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine, kojim su generalnom direktoru Obavještajno sigurnosne agencije data ovlaštenja da uputi pismeni zahtjev predsjedniku Suda Bosne i Hercegovine ili sudiji Suda Bosne i Hercegovine kojeg je odredio predsjednik Suda Bosne i Hercegovine za dobijanje odobrenja praćenja na mjestima koja nemaju javni karakter, praćenja komunikacija putem telekomunikacijskih i drugihoblika elektronskih uređaja, kao i pretres imovine bez pristanka vlasnika il privremeno zauzima tu imovinu, ako generalni direktor ima osnovane razloge da su mjere praćenja i pretresa iz ovog dijela potrebne Agenciji kako bi mogla provesti istraživanje o prijetnji po sigurnost Bosne i Hercegovine.

U optužnici se navodi da iako svjestan i znajući da nisu ispunjeni uslovi propisani navedenom odredbom, odnosno da ne postoji prijetnja po sigurnost Bosne i Hercegovine, Mehmedagić je naložio da se sačini zahtjev za primjenu mjera pračenja telekomunikacijskih uređaja i to praćenje i nadzor službenog telefonskog broja dežurnog sudije Suda BiH. 

Znajući da ne postoji prijetnja

"Pa je u tom cilju Osman Mehmedagić svjestan i znajući da nisu bili ostvareni uslovi za praćenje telekomunikacijskih uređaja odnosno stavljanja pod nadzor telefonskog broja dežurnog sudije Suda BiH postupio suprotno odredbi člana 77. stav 1. 12. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine, znajući da ne postoji prijetnja po sigurnost Bosne i Hercegovine i da se nadzor telekomunikacija shodno navedenoj odredbi zakona ne može uspostaviti prema NN licu, te naložio uposleniku Agencije da sačini službenu zabilješku navodeći mu da raspolaže određenim saznanjima, svjestan i znajući da mu daje neistinite informacije, navodeći da bi nad jednim NN sudijom Suda BiH trebalo uspostaviti mjeru nadzora telekomunikacija, govoreći da je taj sudija korumpiran, te da on raspolaže informacijom od njemu poznatog izvora, da je u jednom ugostiteljskom objektu NN sudija sjedio sa dva lica te da je izvor informacija navodno čuo da je taj NN sudija tražio mito, da bi potom postupajući po nalogu Osmana Mehmedagića uposlenik OSA-e sačinio službenu zabilješku u koju je unio informacije koje mu je isti saopštio, da bi potom dana 2020. godine isti sačinio zahtjev za primjenu mjera praćenja telekomunikacijskih uređaja pod brojem… kojim je predloženo stavljanje pod telekomunikacijski nadzor telefonskog broja… te je isti dostavljen Sudu BiH, da bi potom Ranko Debevec svjestan i znajući da nisu ispunjeni uslovi iz člana 77. stav 1. 1 2. i člana 78. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine, kao i da su navedeni podaci izneseni u zahtjevu neistiniti, iskoristio svoja ovlaštenja da kao predsjednik Suda BiH izdaje ovlaštenje odnosno naloge za primjenu mjera praćenja iz člana 77. stav 1. 12. 178. navedenog Zakona, te postupajući protivno navedenoj odredbi, svjestan i znajući da se ne radi o istraživanju OSA-e o prijetnji po sigurnost BiH i da na taj način nisu ispunjeni uslovi za izdavanje naloga za primjenu mjera, te znajući da se nadzor telekomunikacija shodno navedenoj odredbi zakona ne može uspostaviti prema NN licu, te znajući da su informacije navedene u zahtjevu neistinite, naložio uposleniku Suda BiH da sačini Nalog za primjenu traženih mjera, navodi se.

Tvrdi se da je na osnovu neistinitih podataka Mehmedagić sačinio zahtjeve za uspostavu mjera pod brojevima od 2020. godine i od 2020.godine kao Predsjednik Suda BiH isti sačinio Zahtjeve za uspostavu mjera pod brojevima… od 2020. godine i od 2020. Ranko Debevec po dogovoru sa Osmanom Mehmedagićem, znajući da nisu ispunjeni uslovi iz člana 77. stav 1. i 2 i člana 78. stav 1. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine te zanjući da su navedeni podaci izneseni u zahtjevima neistiniti, iskoristio svoja ovlaštenja da kao Predsjednik Suda BiH izdaje ovlaštenje odnosno naloge za primjenu mjera praćenja iz člana 77. stav 1. i 2. i 78. stav 1. navedenog Zakona, te znajući da se ne radi o istraživanju OSA-e o prijetnji po sigurnost BiH i da nisu ispunjeni uslovi za davanje naloga za primjenu mjera kao i da su navedeni podaci neistiniti, naložio uposleniku Suda BiH da sačini Nalog za primjenu traženih mjera, te je isti sačinio Nalog pod brojem… od… 2020. godine, koji je potpisao Debevec Ranko kojim je dato ovlaštenja za stavljanje pod nadzor telefonskog broja Nalog od… 2020. godine, koji je potpisao Debevec Ranko, kojim je dato ovlaštenja za stavljanje pod nadzor telefonskih brojeva koje koriste istražioci Tužilaštva BiH i to(…)" broj ()" broj te su navedeni brojevi stavljeni pod telekomunikacijski nadzor Obavještajno sigurnosne agencije.

"U periodu od septembra 2020. godine do kraja januara 2023. godine, u Sarajevu, Ranko Debevec u svojstvu službene osobe u institucijama Bosne i Hercegovine, u smislu člana 1. stav 3. Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine kao predsjednik Suda Bosne i Hercegovine na koju poziciju je imenovan Odlukom o imenovanju Visokog sudskog i tužilačkog savjeta Bosne i Hercegovine broj… od 2016. godine i Odlukom o imenovanju Visokog sudskog i tužilačkog savjeta Bosne i Hercegovine broj od 2023, godine i kojem su u skladu članom 19. Poslovnika o radu Suda Bosne i Hercegovine date dužnosti da organizuje rad Suda, te da vrši dužnosti u skladu sa važećim zakonima i ovim Poslovnikom, te nakon što je prethodno postupajući protivno odredbama člana 77. stav 1. 1 2. i člana i 78. stav 1. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine donio nezakonite Naloge i Odluke Suda BiH u spisima predmeta pod brojevima i svjestan protivpravnosti svojih radnji i htijući to, postupajući protivno odredbi člana 20. i 21. Pravilnika o zaštiti tajnih podataka Suda BiH, koristeći svoju poziciju predsjednika Suda Bosne i Hercegovine, u namjeri da prikrije izdavanje nezakonitih naloga, naložio preduzimanje radnji u cilju krivotvorenja i uništavanja službenih isprava, spisa i službenih knjiga Suda Bosne i Hercegovine, pa je tako naložio uposleniku Suda BiH (), raspoređenom na radno mjesto saradnika za zaštitu tajnih podataka Suda BiH, da iz službenih knjiga Suda BiH i to Knjige Evidencija tajnih podataka u koju se unose podaci o zaprimljenim zahtjevima Obavještajno sigurnosne agencije za primjenu mjera za koje je u skladu sa članom 77. i 78. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine potrebno sudsko ovlaštenje i dodjeljuje sudski broj predmeta i Knjige uvida u tajne podatke, izbriše ili uništi podatke o izdatim nalozima i odlukama u spisima Suda BiH broj pa je tako (…)" postupajući po nalogu Ranka Debevca iz Knjige Evidencija tajnih podataka istrgao stranice na kojima su bili upisani podaci o zaprimljenim zahtjevima Obavještajno sigurnosne agencije na osnovu kojih su izdati Nalozi Suda BiH pod brojevima….i i na novoj stranici ponovo upisao spise po ranijem redoslijedu pri čemu nije navodio podatke o zahtjevima o izdatim nalozima pod brojevima i na koji način je u većoj mjeri oštetio navedenu službenu knjigu, dok je po nalogu Ranka Debevca u Knjigu uvida u tajne podatke unio neistinite podatke o izdatim Nalozima Suda BiH na način da je izvršio ispravke brojeva o izdatim nalozima Suda BiH i to pod brojevima i na način da je navedene brojeve naloga prepravio u druge brojeve, na koji način je unio neistinite podatke o brojevima izdatih naloga Suda BiH, te je u istom periodu Ranko Debevec naložio (…)" da, postupajući kao saradnik za zaštitu tajnih podataka Suda BiH, u službene knjige Suda BiH i to u knjigu Evidencija tajnih podataka i u Knjigu uvida u tajne podatke ne evidentira važne podatke, odnosno podatke o zaprimljenim Zahtjevima Obavještajno sigurnosne agencije i izdatim Nalozima Suda BiH za primjenu mjera za koje je u skladu sa članom 77. 178. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine potrebno sudsko ovlaštenje a koji su izdati u periodu od kraja 2020. do januara 2023. godine i koji su nosili oznake Su-P i Su-T, protivno članu 21. Pravilnika o zaštiti tajnih podataka Suda BiH, na koji način nisu evidentirani u knjigu Evidencija tajnih podataka i u Knjigu uvida u tajne podatke svi izdati Nalozi sa oznakama Su-P i Su-T, na koji način u službene knjige Suda BiH nisu evidentirani važni podaci odnosno podaci o izdatim nalozima Suda BiH, i to nalozima pod sljedećim brojevima.

Radi se, kako se navodi u optužnici od 51 službenom aktu koji je kasnije uništen.

"Da bi potom Ranko Debevec uposlenici suda (…)", raspoređenoj na radno mjesto sekretar u kabinetu predsjednika Suda BiH, naložio da službene spise Suda BiH pod brojevimai …iznese da iz službenih prostorija Suda Bosne i Hercegovine, svjestan i znajući da se radi o službenim spisima Suda BiH koji se čuvaju u sigurnosnom području Suda Bosne i Hercegovine, a potom i sve ostale službene spise Suda BiH koji se odnose na izdate Naloge 6 Suda BiH za primjenu mjera za koje je u skladu sa članom 77. i 78. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine potrebno sudsko ovlaštenje a koji su izdati u periodu od kraja 2020. do januara 2023. godine i koji su nosili oznake Su-P i Su-T, znajući da se radi o službenim spisima Suda BiH, te je ista postupajući po nalogu Ranka Debevca iz službenih prostorija Suda BiH u više navrata iznjela navedene službene spisa Suda BiH, koji su sadržavali Naloge, odnosno Odluke Suda BiH i zahtjeve Obavještajno sigurnosne agencije, i to spise koji su ranije izbrisani iz službenih evidencija Suda BiH a koji se odnose na izdate naloge pod brojevima………., kao i sve ostale službene spise Suda BiH sa oznakama Su-Ti Su-P BiH koji nisu uopšte bili evidentirani u službenim evidencijama Suda BiH, da bi potom krajem 2022. godine i početkom 2023. godine Ranko Debevec naložio (…)" da sve prethodno iznesene službene spise Suda BiH uništi, protivno članu 20. Pravilnika o zaštiti tajnih podataka Suda BiH, što je ista i učinila na način da je navedene službene spise odnijela u svoju vikendicu u više navrata tokom 2022. i 2023. godine koja se nalazi u… gdje je po dolasku naložila vatru u ozidanom roštilju, koji se nalazi ispred vikendice te u istom zapalila predmetne službene spise Suda Bosne i Hercegovine koji se odnose na izdate Naloge i Odluke Suda BiH pod brojevima i službene spise Suda Bosne i Hercegovine koji se odnose na sledeće izdate naloge, odluke i rješenja Suda BiH.

Osim toga, Tužilaštvo navodi i slijedeće:

"Tokom 2022. i 2023, godine u Sarajevu. Osman Mehmedagić, u svojstvu službene osobe u institucijama Bosne i Hercegovine, u smislu člana 1. stav 3. Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine, kao generalni direketor Obavještajno sigurnosne agencije Bosne i Hercegovine, na koju poziciju je imenovan Rješenjem Savjeta ministara Bosne i Hercegovine o imenovanju generalnog direktora OSA-e broj od 2015. godine, i kojem su u skladu sa članom 27. Zakona o obavještajno sigurnosnoj agenciji Bosne i Hercegovine date dužnosti da organizuje, odobrava i nadzire sve aktivnosti Agencije u skladu s ovim zakonom, kao i drugim važećim zakonskim propisima, te nakon što je prethodno u većem broju predmeta, Sad Bosne i Hercegovine po zahtjevima Obavještajno sigurnosne agencije donio Naloge za uspostavu mjera praćenja putem telekomunikacijskih i drugih oblika elektronskih uređaja za koje mjere je potrebno sudsko odobrenje, svjestan i znajući da navedeni nalozi odnosno odluke Suda BiH kao službene isprave koje su zaprimljene u Obavještajno sigurnosnu agenciju, čine sastavni dio službenih spisa Obavještajno sigurnsne agencije, te da iste ne podliježu uništenju, shodno odredbi člana 4. Pravilnika o uništenju tajnih podataka i odredbi člana 21. Upustva o dokumentaciji i informisanju OSA-e, te je isti protivno navedenim odredbama, u namjeri da uništi službene isprave, donio Odluku o uništenju tajnih podataka broj od 2022. godine, te Odluku broj od 2022. godine a zatim dana… 2023. godine i Odluku broj od 2023. godine, svjestan i znajući da je shodno odredbi člana 4. Pravilnika o uništenju tajnih podataka i odredbi člana 21. Upustva o dokumentaciji i informisanju OSA propisano da za arhiviranje, a ne uništenje, podliježu izmedu ostalog i sudski nalozi za primjenu operativno tehničkih mjera, pa su tako shodno Odluci o uništenju tajnih podataka broj: od 2022. godine uništeni Nalozi Suda BiH broj: Su od 2020. godine, Su od 2020, godine, 5u od 2020. godine, Su od 2020. godine, Su od 2020. godine. Su od 2020. godine, Su od 2021. godine, Odluka broj Su od 2021. godine. Su od 2021. godine, Odluka broj Su od 2021. godine, Su od 2021. godine, Su od 2021. godine i Su od 2021. godine, Su od 2020. godine, Su od 2020. godine, Su od 2020. godine, zatim po Odluci o uništenju tajnih podataka od 2022. godine uništeni Nalozi Suda BiH broj Su od 2020. godine, Sued 2000. godine i Su od 2020. godine. Su od 2021. godine, Su-Tod 2021. godine: Su-Tod 2021. godine, Su-T od 2020. godine, Su-T od 2021. godine; -Su-Tod 2021. godine, So-T od 2021. godine, Su-Pod 2021 godine, Su-Pod 2021. godine: Su-Pod 2021. godine, po Odluci o uništenju tajnih podataka od 2023. godine uništeni Nalozi Suda BiH broj Su-Pod 2022. godine:-Su-Pod 2022. godine: -Su od 2022. godine, Su-Pod 2022. godine, Su-Pod 2022. godine, Su-P od 2023 godine, na koji način su navedene službene isprave u cijelosti uništene.