Društvo

SVI UDARI NA DRŽAVU: Kronologija pokušaja podrivanja ustavnog integriteta Bosne i Hercegovine

Forum za saradnju i istraživanja  danas je  u Srebrenici predstavio izvještaj  “Sa riječi na djela: Hronologija pokušaja podrivanja ustavnog integriteta Bosne i Hercegovine”.

 

Ovaj dokument donosi sveobuhvatnu i detaljnu analizu retorike, zakonodavnih, političkih i institucionalnih mjera koje je rukovodstvo entiteta Republika Srpska poduzelo od sredine 2023. do sredine 2025. godine, s ciljem ograničavanja nadležnosti državnih organa i osporavanja ustavnog poretka BiH. Analiza upućuje na sve korake koji su prethodili trenutnom političkom i pravnom vakuumu, a cilj joj je da na objektivan način podijeli činjenice i informacije koje mogu biti od koristi za međunarodno razumijevanje krize.

Premda je u Bosni i Hercegovini teško razdvojiti jednu političku krizu od druge, Analiza upućuje da se za ovu trenutnu vezuje donošenje zakona o upravljanju nepokretnom imovinom na entitetskom nivou, čija je suspenzija rezultirala donošenjem zakona o neprimjeni odluka Ustavnog suda BiH i Visokog predstavnika na području entiteta Republika Srpska. Naš cilj je bio objektivno i prateći činjenice objasniti hronologiju uzroka i posljedica, kako bi vanjskim akterima bilo jasnije šta se događa u Bosni i Hercegovini. Sada je vrijeme da se istraže modaliteti izlaska iz krize, a u korist građana i građanki Bosne i Hercegovine i principa vladavine prava", navode iz Foruma za saradnju i istraživanja.

Istraživački tim FSI-a je analizirao pravne i političke implikacije poteza vlasti u Banjoj Luci. Istraživanje razotkriva kako je paralelna pravna i institucionalna logika Republike Srpske dovela do sistemskog kolapsa međuinstitucionalne saradnje, ugrožavajući koheziju države i povjerenje građana u vladavinu prava. Također, posebna pažnja je posvećena govoru mržnje i islamofobiji koja je temelj retorike koja je pratila političko i institucionalno djelovanje donosilaca odluka.    

Publikacija upozorava na moguće scenarije razvoja krize – od prinudne reintegracije uz međunarodnu podršku, preko trajne paralize državnih institucija, do formalne dezintegracije. Prvi scenarij predstavlja institucionalna reintegracija kroz provođenje zakona. Država provodi presude Suda BiH i hapšenje odgovornih, uz sankcije i uslovljavanje finansija, što prisiljava RS da ukine neustavne zakone i vrati se saradnji sa državnim institucijama. S obzirom na postojeće vertikalne strukture kontrole javnih finansija, Analiza upozorava da bi se u takvoj deeskalaciji moralo pristupiti komunikaciji sa određenim nosiocima funkcija u SNSD-u, koji su se držali izvan narativa krize, poput članice Predsjedništva BiH Željke Cvijanović. U suprotnom, teško je stvoriti politički kapacitet koji može odblokirati institucije države BiH u trenutnim odnosima- upućuju iz Foruma.

Drugi scenarij je utvrđivanje paralelnog pravnog poretka. RS formalno uspostavlja sistem koji odbija da primjenjuje odluke na državnom nivou, stvarajući dva međusobno isključiva sistema vlasti i faktički blokirajući jedinstvenu vladavinu prava u BiH. Dugoročno, ovakvo stanje bi u potpunosti ugrozilo evropski put BiH, te postavilo presedan za dalje razgrađivanje države. No, sporost i postepenost takvih radnji će stvoriti efekt “navikavanja” javnosti na novu stvarnost, bez znaka alarma koji se uporno očekuje.

Treći scenarij je kontrolisano zadržavanje krize političkim pregovorima. U takvoj situaciji, međunarodni akteri i umjerene snage iz RS dogovaraju privremeni moratorij na spornu legislativu uz političke kompromise i finansijske pakete, vraćajući privid funkcionalnosti državnih organa bez trajnog rješenja ustavnog spora. No, to povlači i niz kompromisa, koje akteri za stolom ne mogu isporučiti, a posebno ne politički faktori u Sarajevu koji moraju na tom putu sačuvati povjerenje svojih birača. Četvrti scenarij je eskalacija u međunarodnu krizu i vanjsku intervenciju. Dalje militarizovanje RS policije i otvoreno sprečavanje SIPA-e vodi do aktivnog uplitanja OHR-a i EUFOR-a u izvršenje hapšenja, te mogućih "prisilnih" mjera koje vraćaju postavke na dejtonski okvir. U slučaju izostanka takve reakcije, te odsustvo rješenja iz pomenutih scenarija, može se dogoditi formalizovana ustavna dezintegracija. To bi prouzrokovalo peti scenarij, gdje RS otvoreno donosi suverenistički „ustav“, prekida primjenu državnih zakona, uspostavlja vlastite oružane i carinske strukture i organizuje referendum o nezavisnosti, što dovodi do konačnog raskida Daytonskog poretka i trajne destabilizacije, navodi s eu saopštenju Foruma za sardnju i istraživanja.

Forum za saradnju i istraživanja okuplja istaknute stručnjake za pravo i politiku, čiji je fokus djelovanja rad na zaštiti ljudskih prava povratničke zajednice u entitetu Republika Srpska. U posljednjih pet godina su izdali brojne analize o zaštiti prava povratnika, zločinima iz mržnje zasnovanim na etničkoj ili vjerskoj netrpeljivosti, zagovaranju novih programskih rješenja za podršku povratku, ali direktno i o pitanjima diskriminacije u pristupu obrazovanju, javnim službama i političkom učešću povratničkih zajednica u BiH. Predstavljena Analiza je prevedena na engleski jezik te je dostavljena svim međunarodnim i domaćim akterima u Bosni i Hercegovini. Izvještaju se može pristupiti  na linku https://bit.ly/fsireport2025.